گرگرفتگی

گرگرفتگی

در زمان سن یائسگی افراد ممکن است با گرفتگی و سرد مزاجی زنان در یائسگی رو به رو شوند. اگرچه برخی از بانوان دچار گرگرفتگی نمی‌شوند، اما اکثر آنان، در واقع سه نفر از هر چهار نفر، این عارضه را تجربه می‌کنند و به ناگهان حرارت بالایی را حس می‌کنند که منشأ آن مشخص نیست و در تمام بدنشان پخش می‌شود. این احساس گرگرفتگی با تعریق، تپش قلب و قرمزی پوست با شدت متغیر در افراد مختلف همراه است.

آتروفی واژن، خشکی واژن، سوزش و خارش واژن، درد در هنگام نزدیکی و سوزش و تکرر ادرار از دیگر علائم یائسگی می‌باشند. اگر از این علائم رنج می‌برید، لیزر مونالیزا تاچ، یک روش درمانی نوین بر پایه‌ی لیزر و بدون درد و بدون جراحی را برای شما فراهم ساخته است.

علت‌ گرگرفتگی

گر گرفتگی یکی از عوارض یائسگی طبیعی در زنان است که اکثر بانوان در این دوران از زندگی خود با آن مواجه می‌شوند؛ اما گرگرفتگی علل دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به مورد زیر اشاره کرد

درمان سرطان سینه: از هر ده بانویی که به دلیل ابتلا به سرطان سینه تحت درمان قرار دارند، ۷ نفر دچار نوعی گرگرفتگی می‌شود که شدیدتر و پرتکرارتر از گونه‌ای است که در دوران یائسگی طبیعی تجربه می‌شود.

گرگرفتگی ناشی از درمان سرطان سینه به این دلیل است که شیمی‌درمانی و قرص‌های تاموکسیفن میزان استروژن را کاهش می‌دهد.

توصیف گرگرفتگی

بانوان غالباً گر گرفتگی را به‌صورت احساس گرمای شدیدی توصیف می‌کنند که به‌سرعت تمام بدنشان را در برمی‌گیرد، تا سرشان داغ می‌شود و تا چند دقیقه طول می‌کشد. عده‌ای دیگر آن را مانند احساس خوابیدن زیر آفتاب سوزان یا تبدیل‌شدن به کوره‌ای داغ توصیف می‌کنند، گویی که شکنجه‌گری دریچه‌ای را در شکمشان گشوده است و زغال گداخته داخل آن گذاشته است.

روش‌های زیر نیز برای به حداقل رساندن گرگرفتگی مؤثر است:

سرد نگه‌داشتن محیط: پایین آوردن دمای اتاق‌خواب در شب، استفاده از پنکه و وسایل خنک‌کننده در طول روز، پوشیدن چند لایه لباس سبک و رنگ روشن تهیه‌شده از الیاف طبیعی مانند کتان.

تنفس عمیق و آهسته شکمی، ۶ تا ۸ بار در دقیقه: تمرین تنفس عمیق صبحگاهی و عصرگاهی به مدت ۱۵ دقیقه و همچنین امتحان این روش در ابتدای گرگرفتگی.

تمرین و ورزش روزانه: پیاده‌روی، شنا، رقص و دوچرخه‌سواری از ورزش‌های مفید هستند.

استفاده از بالشت‌های خنک: زیر سر گذاشتن بالشت‌های خنک‌تر هنگام خوابیدن می‌تواند مؤثر باشد.

در صورت صلاح‌دید پزشک می‌توان برای مدتی کوتاه، کمتر از ۵ سال، از هورمون درمانی (HRT) استفاده کرد. این درمان مانع بروز این حس ناخوشایند در بسیاری از بانوان می‌شود.

درمان‌های تجویزی شامل موارد زیر می‌شود:

• هورمون درمانی
  • داروهای افسردگی با دوز پایین مانند فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل) یا ونالافاکسین (افکسور)
  • کلونیدین: داروی فشار خون
  • گاباپنتین: داروی ضد صرع
  • بریسدل: فرمول پاروکسیتین مخصوص گرگرفتگی
  • دوآوی: فرمول ترکیبی استروژن/ بازدوکسیفن مخصوص درمان گرگرفتگی

لیزر مونالیزا تاچ، راهی امن برای درمان تمامی علائم یائسگی

لیزر مونالیزا تاچ یک فرایند پزشکی لیزری است که به عنوان بهترین راه برای از بین بردن عوارض یائسگی، از قبیل خشکی واژن و درد در هنگام نزدیکی، بدون هورمون یا جراحی شناخته شده است. لیزر مونالیزا تاچ، با تسریع روند بازیافتن تعادل مخاط ناحیه تناسلی، به شیوه‌ای بی‌خطر و عملاً بدون درد، با استفاده از روش‌هایی مشابه روش‌های کم کردن سرعت پیری پوست صورت، تأثیرات منفی یائسگی بر روابط جنسی را از بین می‌برد.