کیست بارتولن

کیست بارتولن چیست :

غدد بارتولن در هر دو طرف سوراخ واژن قرار گرفته اند. این غدد مایعی را ترشح می کنند که به روان شدن واژن کمک می کند. گاهی اوقات دهانه این غدد مسدود می شود و باعث می گردد مایع به عقب پس زده و به داخل غده بر گردد. در نتیجه تورم نسبتا بدون دردی به نام کیست بارتولن حاصل می شود. در این موقع، مایع درون کیست ممکن است عفونی شود و در نتیجه ایجاد چرکی کند که توسط بافت ملتهب احاطه شده است (آبسه).

آبسه بارتولن چیست؟

غدد بارتولن دو غده بسیار کوچک به اندازه نخود هستند و مجرای آنها به داخل ولو باز می شوند که زیر عضله بولبو کاورنوس قرار دارند. ممکن است یک یا هر دو غدد عفونی شوند .گاهی باکتریها از سطح مدفوع وارد این غدد می شوند وسبب ایجاد این بیماری می شوند. سپس باعث تورم در بافتهای اطراف شده و ممکن است موجب ایجاد آبسه گردد . درکیست بارتولن، درد، حساس یت و اریتم و التهاب وجود ندارد .

آبسه بارتولن در چه سنی شیوع دارد؟

بیشتر پس از بلوغ شایع است .
آیا ژنتیک در ایجاد آبسه بارتولن نقش دارد؟
ژنتیک عامل قابل توجهی( در به وجود آمدن آبسه) به شمار نمی آید .

علایم و نشانه کیست بارتولن :

اگر کیست کوچک باقی بماند و هیچ عفونتی رخ ندهد، ممکن است متوجه آن نشوید ولی اگر رشد کند، ممکن است شما احساس حضور یک توده یا برآمدگی را نزدیک دهانه ی واژن خود داشته باشید. هر چند معمولا کیست بدون درد است، ولی می تواند در لمس حساس باشد.

اگر کیست عفونی شود، – عفونت تمام عیاری که می تواند در ظرف چند روز رخ  دهد –  ممکن است این علائم و نشانه ها را تجربه کنید:

یک برآمدگی دردناک یا حساس به لمس در نزدیکی دهانه واژن
ناراحتی به هنگام راه رفتن یا نشستن
درد در طی مقاربت
تب
کیست یا آبسه به طور معمول فقط در یک طرف از سوراخ واژن رخ می دهد.

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید در صورتی که  توده ای دردناک در نزدیکی دهانه مهبل (واژن) خود دارید که پس از دو یا سه روز خود درمانی – مثلا با نشستن در لگن آب گرم – بهبود نیافته، پزشکتان را مطلع کنید.

اگر مسن تر از ۴۰ سال هستید و توده جدیدی را در نزدیکی دهانه ی واژن خود کشف کردید،  در اسرع وقت پزشکتان را در جریان بگذارید. اگر چه نادر است ولی چنین توده ای ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی نر از جمله سرطان باشد.

علت کیست بارتولن:

فقر بهداشت
عدم استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
استفاده از توالت های فرنگی آلوده
متخصصین معتقدند که علت کیست بارتولن، پس زدن و تجمع مایع است. هنگامی که دهانه ی غده (مجرا) به دلیل رشد پوست یا عفونت مسدود شود، ممکن است مایع تجمع یابد.
کیست می تواند عفونی ( چرکی ) شود و تشکیل آبسه بدهد . تعدادی از باکتریها ممکن است عامل عفونت باشند، از جمله باکتری های شایع می توان از اشرشیا کلی و همچنین باکتری هایی که باعث عفونت های منتقله از راه جنسی می شوند مانند گونوره (عامل سوزاک) و کلامیدیا نام برد .

درمان کیست بارتولن :

کیست بارتولن به احتمال زیاد ماندگار است. آبسه ممکن است دوباره عود کند و نیاز به درمان  داشته باشد.
آبسه یا کیست بارتولن مسئله ای شایع است. درمان کیست بارتولن به اندازه کیست، دردناک بودن و عفونی بودن کیست بستگی دارد. گاهی اوقات درمان خانگی، همه ی آن چیزی ست که شما نیاز دارید. در موارد دیگر، تخلیه کیست بارتولن توسط جراحی ضروری می باشد. اگر عفونت رخ دهد، آنتی بیوتیک ها ممکن است برای درمان کیست بارتولن چرکی  مفید باشند.

تشخیص کیست بارتولن:

برای تشخیص کیست بارتولن، پزشکتان ممکن است:

در مورد سابقه پزشکیتان از شما پرسش نماید
یک معاینه لگنی را انجام دهد
یک نمونه از ترشحات واژن یا دهانه رحم را برای آزمایش عفونت های منتقله از راه جنسی بگیرد
در صورتی که شما بالای ۴۰ سال باشید و یا یائسه شده باشید، دستور انجام یک آزمایش تکه برداری ( بیوپسی ) را برای بررسی سلول های سرطانی را بدهد
اگر پزشکتان نگران یک سرطان باشد، ممکن است شما را به متخصص زنانی ارجاع دهد که دارای تخصص در سرطان دستگاه تناسلی زنانه است.

شيوه زندگی و راه حل های خانگی :

نشستن در آب گرم چند بار در روز ممکن است برای رفع کیست یا آبسه عفونی بارتولن کافی باشد.

پس از اعمال جراحی برای درمان آبسه یا کیست عفونی، غوطه ور شدن در آب گرم بسیار مهم است. نشستن در آب گرم علاوه بر کمک به حفظ تمیزی ناحیه، ناراحتی بیمار را کاهش داده و باعث تخلیه بهتر کیست خواهد شد. مسکن های ضد درد نیز ممکن است مفید باشند. اگر شما یک کاتتر در محل داشته باشید، پس از موافقت پزشک، بسته به سطح رضایتتان ممکن است بتوانید فعالیت های طبیعی خود از جمله جنسی را از سر بگیرید

پيشگيری کیست بارتولن :

هیچ راهی برای پیشگیری از کیست بارتولن وجود ندارد. تمهیدات بهداشت جنسی-  بخصوص استفاده از کاندوم – و رعایت عادات بهداشتی خوب ممکن است به جلوگیری از عفونت کیست و ایجاد آبسه کمک کند.

ارسال شده در بيماريهاي زنان, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags: , ,

چهار × پنج =