چگونه مادران می توانند مقدار شیر خود را افزایش دهند؟

چگونه مادران می توانند مقدار شیر خود را افزایش دهند؟
مرداد ۲۱, ۱۳۹۶

چگونه مادران مقدار شیر خود را افزایش دهند :

یکی از بهترین روش های افزایش شیر مادر توجه بیشتر و محبت به کودک خود است.

روش افزایش شیر در بدن مادر با محبت به فرزند خود بهتر از هر روش دیگری عمل می کند، زیرا تحریکات اعصاب در طول تغذیه با شیر مادر کمک می کند تا تولید شیر در بدن بیش از حد معمول باشد.

سیگنال های مربوط به شیر دادن بیشتر به فرزند در بدن مادر باعث افزایش شیر مادر در بدن می شود.

از طرفی دیگر، اگر شما احساس می کنید نیاز به بهبود مقدار شیر در بدن خود دارید، باید غذاهایی را که باعث افزایش شیر مادر می شوند، در رژیم غذایی خود قرار دهید.

(به غذاهای محرک شیر مادر، galactagogues گفته می شود.)

مادران باید شروع به شیر دادن فرزند خود از بدو تولد بکنند (مگر اینکه برخی عوارض پزشکی وجود داشته باشد).

شیر دادن به نوزاد از بدو تولد توسط مادر، هم سلامت و قدرت کودک را تضمین می کند و همچنین به بهبود بدن مادر نیز کمک می کند.

چند ماده غذایی برای افزایش شیر مادر:

مواد غذایی خاصی وجود دارند که باعث افزایش شیر مادر و تغذیه کودک، تنها با شیر مادر می شوند.

شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک بوده و باعث فعالیت کلی مغز یک نوزاد تازه متولد شده می شود.

در اینجا لیستی از ۲۱ ماده غذایی که برای افزایش شیر مادر باید در رژیم غذایی او قرار بگیرد، آورده شده است.

این غذاها، برای افزایش شیر مادر مفید بوده و شرایط لازم برای رشد سالم کودک را فراهم می کند.

 

۱٫بلغور جو دوسر برای افزایش شیر مادر

  • آماده کردن جو دو سر به عنوان یک وعده غذایی، بسیار آسان است.
  • بلغور جو دو سر برای کنترل دیابت پس از حاملگی مفید است.
  • بلغور جو دوسر انرژی زا است.
  • این ماده غذایی شامل فیبر بوده و به راحتی هضم می شود.

 

 

۲٫ماهی قزل آلا افزایش دهنده شیر مادر

ماهی قزل آلا یک منبع غنی از EFA (اسیدهای چرب ضروری) و امگا ۳ است.

 

 

۳٫هویج برای افزایش شیر مادر:

  • مصرف یک لیوان آب هویج در وعده صبحانه یا ناهار افزایش شگفت انگیزی در میزان شیر مادر خواهد داشت.
  • مانند اسفناج، مصرف هویج کیفیت شیر مادر را بهبود می بخشد.
  • این ماده غذایی شامل ویتامین A است که مکمل شیردهی بوده و موجب افزایش کیفیت شیر مادر می شود.

 

 

۴٫کدو تامین آب بدن و افزایش شیر مادر:

  • کدو یکی از سبزی ها با مقدار مواد مغذی بالایی است.
  • این سبزی تابستانی محتوای مقدار زیادی آب است، بنابراین در تامین آب بدن مادر در دوران شیردهی موثر است.
  • همچنین کدو به افزایش مقدار شیر مادر نیز کمک می کند.

 

 

۵٫برگ ریحان موثر در دوران شیردهی:

  • برگ ریحان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها می باشد.
  • برگ ریحان اثر آرام بخشی داشته و یکی از مواد غذایی مهم برای دوران شیردهی مادران است.
  • مصرف برگ ریحان باعث افزایش سطح ایمنی بدن مادر و کودک می شود.
  • چند برگ ریحان را در چای خود بریزید و یا آن را در آب داغ ریخته و صبح ها به صورت ناشتا استفاده کنید.

 

 

۶٫اسفناج و برگ چغندر مفید برای افزایش شیر مادر:

  • اسفناج و برگ چغندر حاوی آهن، کلسیم و اسیدفولیک است.
  • اسفناج و برگ چغندر برای برای درمان مادران مبتلا به کم خونی ضروری است.
  • این ماده غذایی در قوی تر ساختن بدن کودکان مفید است.
  • اسفناج و چغندر برگ حاوی عوامل میکروب زدا می باشد.
  • اسفناج حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی است که می تواند به پیشگیری از سرطان پستان کمک کند.

 

۷٫مارچوبه غذای ضروری در دوران شیردهی:

 

مارچوبه از جمله غذاهایی است که باید در دوران شیردهی، در رژیم غذایی مادران قرار بگیرد،چرا که باعث افزایش شیر میشود.

 

 

۸٫دانه رازیانه و افزایش شیر مادر:

  • مصرف دانه رازیانه باعث افزایش شیر مادر می شود.
  • دانه رازیانه راحت الهضم بوده و به کنترل دردهای کودک هم کمک می کند.
  • دانه رازیانه را می توان همراه با ادویه های دیگر به سبزیجات و سایر غذاها اضافه کرد. همچنین می-توانید آن را به چای خود اضافه کرده و یا چند دانه از آن را با شیر جوشانده و نوشیدنی آن را مصرف کنید.

 

 

۹٫دانه شنبلیله موثر در افزایش شیر مادر:

قرار دادن دانه شنبلیله در وعده های غذایی مادران در دوران شیردهی برای افزایش شیر مادر موثر است

 

 

۱۰٫جو مناسب مادران شیرده:

  • جو نه تنها در افزایش شیر مادر موثر است، بلکه به حفظ آب بدن مادر در دوران شیردهی نیز کمک می کند.
  • شما می توانید جو را جوشانده و در طول روز استفاده کنید.
  • همچنین می توانید جو را با سایر سبزیجات مورد علاقه خود ترکیب کرده و روزاه از آن ها استفاده کنید.

 

 

۱۱٫نخود افزایش دهنده شیر مادر:

  • نخود یک میان وعده پروتئین دار بوده و باعث افزایش شیر مادران می شود.
  • نخود را در طول شب خیس کرده و سپس آن را بجوشانید. روزانه یک یا دو مشت از نخود آب پز شده را به سالاد سبزیجات اضافه کنید.

 

۱۲٫برنج قهوه ای برای تجدید قوا بعد از زایمان:

  • برنج قهو ه ای به افزایش انرژی مادران پس از زایمان کمک می کند.
  • برنج قهو ه ای حاوی مواد شیمیایی خاصی است که به نرمال سازی نوسانات خلقی و الگوی خواب کمک می کند.

 

۱۳٫زیره و افزایش شیر مادر:

  • مصرف دانه زیره باعث افزایش شیر مادر می شود. البته مادران باید اطمینان حاصل کنند که زیره را در حد اعتدال مصرف می کنند
  • برای استفاده کردن از زیره در وعده های غذایی روزانه، پودر زیره را به شیر یا هر نوشیدنی دیگری می توان اضافه کرد.

 

۱۴٫کنجد غنی از کلسیم برای افزایش شیر مادر:

  • کنجد منبع غنی از کلسیم بوده و در افزایش شیر مادران در دوران شیردهی نقش موثری دارد.
  • دانه های کنجد را با شیر، شکر و بادام مخلوط کنید، و همچنین توجه کنید که هر چند روز یکبار به مقدار محدودی کنجد مصرف کنید.

 

۱۵٫روغن و چربی در دوران شیردهی :

  • توصیه می شود برای حفظ وزن، مادران باید در دوران پس از بارداری مصرف چربی ها و روغن را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند.
  • چربی و روغن یک بخش اساسی از شیردهی هستند، مصرف آن ها به جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذاهای دیگر کمک می کند.
  • آن ها همچنین حرکات مواد غذایی در روده را آسان تر می کنند.

 

(توصیه می شود از روغن زیتون، روغن سبوس برنج و یا هر روغنی که تضمین کننده سلامت قلب است، استفاده کنید، مصرف این نوع چربی ها در تعادل عرضه چربی سالم به فرزندتان نیز کمک می-کند.)

 

۱۶٫زردآلو برای افزایش شیر مادر:

در طول دوران بارداری و بعد از آن، تعادل هورمونی در بدن مادران از بین می رود. زردآلو خشک حاوی مواد شیمیایی خاصی است که این تعادل را در سطح هورمون های بدن برقرار می سازد.

۱۷٫شیر گاو افزایش دهنده شیر مادر:

  • شیر گاو دارای کلسیم و EFA است، و مصرف آن باعث افزایش شیر مادر در دوران شیردهی می شود.
  • حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر گاو را روزانه به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

۱۸٫برگ شوید برای افزایش شیر مادر:

برگ شوید دارای ساقه های بلند، رنگ سبز تیره و موی ابریشمی است. همچنین این گیاه دارای بوی مشخصی است.

۱۹٫ ران مرغ:

  • ران مرغ حاوی مقدار زیادی آهن و کلسیم است.
  • مصرف ران مرغ برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی مفید است.

 

۲۰٫آب و آبمیوه:

  • مصرف آب و آبمیوه در دوران شیردهی، به افزایش شیر مادر کمک می کند.
  • مصرف آب و آبمیوه در دوران شیردهی مانع از دست دادن آب بدن مادر شده و جایگزین مایعات از دست رفته در طول شیردهی می شود.

 

۲۱٫افزایش شیر مادر با بادام:

  • بادام یک منبع غنی از امگا ۳ و ویتامین E است.
  • اگر بادام را به صورت له شده استفاده کنید یا شیر بادام را در وعده های غذایی خود مصرف کنید، اثر آن بیشتر خواهد شد.
  • سعی کنید بادام را در هر وعده ی غذایی، به مواد غذایی مصرفی خود اضافه کنید.

نکات مفیدی درباره افزایش شیر به مادران ارائه می شود:

۱- مادر باید به نوزاد خود اجازه دهد که هر موقع از شبانه روز، شیر او را بمکد. عمل مکیدن سبب تولید شیر بیشتر در مادر می شود. هر چه دفعات مکیدن شیر توسط نوزاد بیشتر باشد، تولید شیر نیز در مادر بیشتر خواهد بود.

 

۲- مادر نباید خودش سینه را از دهان نوزاد بگیرد و به او شیر ندهد، بلکه باید به نوزاد فرصت دهد تا خودش شیر خوردن را رها کند. گرفتن سینه از دهان نوازد، روی محرک های طبیعی تولید شیر تاثیر منفی می گذارد.


(استراحت کردن به مقدار کافی به مادران شیرده توصیه می شود. بدن مادر پس از هر بار شیردهی، مقدار زیادی انرژی از دست می دهد. این انرژی از طریق تغذیه مناسب و استراحت کافی قابل برگشت به بدن خواهد بود)

 

۳- در ابتدای هر بار شیردهی، شیر مادر آبکی تر است و به تدریج به مقدار چربی آن افزده می شود، طوری که در پایان هر مرحله شیردهی، مقدار چربی که برای رشد نوزاد ضروری است، بیشتر می شود.

(بنابراین هر چه مدت شیردهی طول بکشد، نوزاد از چربی بیشتری استفاده می کند و کاملا سیر می شود و در نتیجه فاصله بین دو مرحله شیردهی نیز بیشتر خواهد شد و افزایش وزن نوزاد طبق منحنی رشد، طبیعی خواهد بود.)

 

۴- به مادران شیرده توصیه می شود مقدار مایعات دریافتی خود را افزایش دهند. افزایش مصرف آبمیوه های تازه و مصرف میوه و سبزی های تازه به افرایش تولید شیر کمک زیادی می کند.

 

۵- قرار گرفتن کمتر مادر در محیط پر استرس یکی از ضروریات دوران شیردهی می باشد. متخصصان به مادران شیرده توصیه می کنند موقع استرس و یا عصبانیت، به نوزاد خود شیر ندهند، زیرا مواد سمی موجود در خون بالا رفته و وارد شیر مادر می شوند و نوزاد را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

۶- استراحت کردن به مقدار کافی به مادران شیرده توصیه می شود. بدن مادر پس از هر بار شیردهی، مقدار زیادی انرژی از دست می دهد. این انرژی از طریق تغذیه مناسب و استراحت کافی قابل برگشت به بدن خواهد بود.

 

۷- اگر نوزاد ساعات طولانی می خوابد و برای شیر خوردن بیدار نمی شود، مادر باید او را به آرامی بیدار کند و شیر دهد.

این کار علاوه بر افزایش رشد نوزاد، سبب تخلیه شیر از سینه مادر می شود و مادر کمتر دچار درد و ناراحتی در سینه می گردد.

 

هشدار :

برخی قرص ها و یا حتی گیاهانی که مدعی افزایش تولید شیر در مادر هستند، عوارض جانبی ایجاد می کنند. عارضه هایی مانند واکنش های آلرژیک و انقباضات و درد رحمی.

بنابراین حتما قبل از مصرف هر گونه دارو و مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

ارسال شده در دوران بارداري, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags: ,

ارسال نظر

16 − 4 =