واریس در دوران بارداری

واریس در دوران بارداری
شهریور ۷, ۱۳۹۵

 واریس در دوران بارداری

بسیاری از زنان در طول بارداری دچار واریس می‌شوند. اما علت بروز واریس در این دوران چیست؟ چگونه می توان به درمان آن پرداخت؟ چه راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟

 2

 رگ‌های واریسی همان رگ‌های متورم و ملتهبی هستند که اغلب نزدیک سطح پوست بیرون می‌زنند. این رگ‌ها ممکن است به شکل رگ‌های کج مایل به ارغوانی، مایل به آبی یا با رنگ‌های تیره در پاها آشکار شوند. 

درحالی‌که بسیاری از زنان هیچ‌گونه احساس ناراحتی از واریس ندارند، افراد دیگر ممکن است احساس تپش یا سوزش در آن داشته باشند. این مورد مخصوصاً برای بانوانی اتفاق می‌افتد که در طول روز زمان زیادی را روی پاهای خود می‌ایستند. 

چه افرادی در معرض خطر واریس قرار دارند؟

  • زنانی که چندین بار باردار شده‌اند
  • وجود سابقه‌ی خانوادگی از واریس
  • داشتن اضافه‌وزن یا افزایش وزن بیش از اندازه در طول بارداری

واریس

 

  • ایستادن یا نشستن برای زمانی طولانی تر از حالت طبیعی

 

خوشبختانه شما می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا شدت واریس در طول بارداری را به حداقل برسانید. در اینجا چند اقدام ساده آورده شده است:

  • اطمینان یابید که مقدار مناسبی وزن اضافه کرده‌اید. حمل وزن زیاد می‌تواند در ایجاد واریس نقش داشته باشد.
  • مرتب ورزش کنید تا به بهبود گردش خون و کاهش خطر تجمع خون در رگ‌هایتان کمک کنید.

1

  • هر زمان که امکان دارد پاهایتان را بالا ببرید. این کار بسیار اهمیت دارد، خواه وقتی شما در محل کار پشت میزتان هستید و خواه در هنگام شب وقتی دراز کشیده‌اید. 

4

  • از ایستادن یا نشستن بی‌حرکت برای مدت طولانی خودداری کنید. زمانی که پشت میزتان هستید وقفه‌های منظم برای استراحت داشته باشید تا حرکات کششی انجام دهید و در حالت ایستاده نیز هر از گاهی وزن خود را جابه‌جا کنید. این کار به کاهش مقدار فشار روی پاهای شما کمک کرده و گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد. مرتباً انگشتان شست پا را تکان دهید و ماهیچه‌های خود را منقبض کنید تا به گردش خون بهتر در پاها کمک کنید. 

  • جوراب‌های واریس مخصوص دوران بارداری که برای شما فشار تدریجی ایجاد می‌کنند بخرید. این جوراب‌ها نه تنها به کاهش برآمدگی رگ‌ها کمک می‌کنند، بلکه به کاهش هرگونه تورمی که شما در زمان بارداری در اندام خود تجربه خواهید کرد نیز کمک می‌نمایند. شما می‌توانید این جوراب‌ها را از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و یا داروخانه‌ها تهیه کنید. این جوراب‌ها بر خلاف جوراب شلواری‌های عادی نسبتاً ضخیم هستند و به حفظ گردش خون کمک می‌کنند. همچنین اگر این جوراب‌ها اولین چیزی باشند که صبح ‌پوشیده می‌شوند می‌توانند از تجمع خون در پاهای شما جلوگیری کنند.

آیا واریس برطرف می‌شود؟

واریس

شدت واریس در بسیاری از خانم‌ها بعد از دوران بارداری کاهش می‌یابد. اما بعضی افراد ممکن است حس کنند هنوز اذیت می‌شوند. تعداد کمی از خانم‌ها هم در زمان بارداری بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون در رگ‌های خود می‌باشند. این شرایط باید توسط پزشک بررسی شود. در برخی از موارد لخته خون ایجادشده نیاز به درمان دارد. 

اگر پس از زایمان متوجه شدید که واریس همچنان برای شما دردسرساز است می‌توانید با یک جراح حرفه‌ای مشورت کنید تا به شما برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین درمان کمک کند. بسیاری از رگ‌های واریسی را می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی مدرن به حداقل رساند یا حذف کرد. اگر تصمیم به درمان رگ‌های خود گرفتید احتمالاً باید تا زمان به دنیا آوردن کودک خود صبر کنید، در غیر این صورت ممکن است در بارداری‌های بعدی با گسترش رگ‌های واریسی مواجه گردید.

رگ‌های عنکبوتی 

واریس

یکی دیگر از عوارض جانبی و ناخوشایند بارداری ایجاد رگ‌های عنکبوتی است. رگ‌های عنکبوتی همان رگ‌های خونی هستند که بزرگ‌شده و در نزدیکی سطح پوست ظاهر می‌شوند و منظره‌ای نامناسب ایجاد می‌کنند. این رگ‌ها ممکن است شکلی شبیه به عنکبوت یا آفتاب‌سوختگی داشته باشند و دارای شاخه‌های کوچکی هستند که از مرکز به سمت بیرون منتشرشده‌اند. رگ‌های عنکبوتی معمولاً روی پاها، قوزک پا و گاهی صورت ظاهر می‌شوند. 

در طول بارداری شما ممکن است از جمله زنان بدشانسی باشید که رگ‌های عنکبوتی  بر روی اندام پایینی خود (پاها و قوزک پا) دارند. اگر زنان دیگری در خانواده‌ی شما رگ‌های عنکبوتی داشته‌اند احتمال ایجاد آن در شما بیشتر است. حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از زنانی که رگ‌های عنکبوتی دارند اجدادی داشته‌اند که آن‌ها نیز این عارضه را داشتند. 

با وجودی که رگ‌های عنکبوتی جذاب نیستند اما باعث احساس ناراحتی نشده و معمولاً طی سه ماه پس از زایمان ناپدید می‌شوند. رگ‌های عنکبوتی اغلب از لحاظ زیبایی مسئله‌ساز هستند و دلیلی برای نگرانی درباره‌ی آن‌ها وجود ندارد. 

7

رگ‌های عنکبوتی ممکن است بین ماه دوم تا پنجم بارداری در هر جایی از بدن ظاهر شوند. گاهی آن‌ها با واریس–رگ‌های متورمی که آبی یا بنفش بوده و روی سطح پوست ظاهر می‌شوند– همراه هستند. اما می‌توانند به تنهایی نیز آشکار شوند. رگ‌های عنکبوتی در طول بارداری در نتیجه‌ی تغییرات فیزیکی در بدن شما به وجود می‌آیند. 

برای مثال، زمانی که در طول بارداری رحم شما بزرگ می‌شود روی یک رگ‌ خونی اصلی که بزرگ سیاهرگ زیرین (رگ‌هایی که خون را از اندام پایینی به قلب بازمی‌گردانند) نامیده می‌شود فشار وارد می‌کند. این مسئله فشار وارده به رگ‌های پا را نیز زیاد می‌کند. بعلاوه، حجم خون شما در طول بارداری تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که این خود نیز فشار بیشتری بر رگ‌های خونی تحمیل می‌کند.

افزایش هورمون‌ها نیز در ایجاد رگ‌های عنکبوتی نقش دارد. افزایش سطح استروژن و پروژسترون سبب می‌شود دیواره‌ی رگ‌های خونی شل شده و بزرگ شود. افزایش فشار وزن شما روی رگ‌های پا نیز می‌تواند در ایجاد رگ‌های عنکبوتی نقش داشته باشد. 

در طول بارداری شما باید از روش‌های درمانی جراحی برای رفع رگ‌های عنکبوتی دوری کنید. تا زمان تولد نوزاد خود صبر کنید. اگر رگ‌های عنکبوتی باعث آزار شما هستند اقداماتی برای پیشگیری وجود دارد که می‌توانید با انجام این اقدامات از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنید. 

8

بسیاری از متخصصان و پزشکان عقیده دارند که پوشیدن جوراب‌های طبی فشرده‌سازی تدریجی مفید است. شاید این‌ جوراب‌ها خیلی مد روز نباشند اما مفید هستند. همچنین این مسئله اهمیت دارد که از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید و تا جایی که ممکن است پاهای خود را بالا نگه‌دارید. اطمینان یابید که در برنامه‌ی روزانه‌ی زندگی شما ورزش منظم جا دارد. یک پیاده‌روی سریع ممکن است به بهبود گردش خون کمک کند، ماهیچه‌های پاهای شما را قوی نماید، و همچنین به تثبیت رگ‌های خونی کمک می‌کند. فعالیت‌های ورزشی همچنین ممکن است از ایجاد رگ‌های عنکبوتی جلوگیری نمایند. در نهایت صبور باشید. به طور معمول رگ‌های عنکبوتی ظرف ۴ ماه پس از زایمان بهبود می‌یابند.

 

واریس در دوران بارداری

 

طی ۹ ماه بارداری، شاید شما نیز این حس را پیدا کنید که پاهایتان سنگین است و واریس گرفته‌اید. خوشبختانه این ناراحتی نیز مانند بیشتر ناراحتی‌های دوران بارداری، موقتی و گذرا است. بارداری سبب تغییر سریع ارگانیسم بدن مادر می‌شود. اولین اثر آن نیز کند کردن جریان خون در رگ‌های ران‌ها و ساق پا است. به همین دلیل بسیاری از زنان از واریس پاهایشان شکایت می‌کنند. به مرور زمان که جنین بزرگ می‌شود، رحم بیش از پیش حجیم‌تر شده و رگ‌های لگن را تحت فشار قرار می‌دهد. این فشار به ویژه در وضعیت خوابیده بسیار بیشتر است و از حرکت یکنواخت خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر، طی ۹ ماه بارداری بعضی هورمون‌ها و به ویژه پروژسترون به مقدار بسیار زیادی تولید می‌شود تا بافت‌ها را نرم کند و رشد جنین در رحم و زایمان راحت‌تر صورت گیرد. این هورمون‌ها روی رگ‌های بدن نیز تاثیر می‌گذارند، آنها را منبسط می‌کنند و دیواره‌های رگ‌ها را ضعیف‌تر می‌کندو به این ترتیب، جریان خون در رگ‌های پا کمی مختل می‌شود. با این حال، تمامی زنان باردار در مقابل این‌گونه مشکلات یکسان نیستند. در این میان، عوامل وراثتی نیز دخیل بوده و احتمال بروز این‌گونه ناراحتی‌ها با بالاتر رفتن تعداد زایمان‌ها نیز افزایش می‌یابد. به طور معمول تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مادرانی که برای اولین بار باردار شده‌اند، دچار سنگینی و خستگی پاها می‌شوند ولی تقریبا ۴۰ درصد زنانی که برای چهارمین بار باردار شده‌اند، از این ناراحتی رنج می‌برند.

در طول بارداری، زنانی که خستگی پاها در آنها ارثی است یا در گذشته واریس داشته‌اند، باید این سه قاعده را رعایت کنند:

  • جلوگیری از افزایش وزن که سبب فشرده شدن بیشتر رگ‌ها می‌شود، پیاده‌روی تا حد ممکن و استفاده از جوراب مخصوص واریس. مصرف داروهای تقویت کننده عروق نیز می‌تواند تا حدی از سنیگنی و درد پاها بکاهد. این داروها تاثیر سویی روی جنین نمی‌گذارند با این حال بیشتر پزشکان آن را پس از زایمان تجویز می‌کنند. در بیشتر موارد با تولد نوزاد تمامی مشکلات دوران بارداری از جمله خستگی پاها برطرف می‌شود.

 

  •  برای مدت طولانی سر پا نایستید، وقتی می‌نشینید، پاهایتان را جفت نکنید، وسایل سنگین را بلند نکنید چون بیش از پیش به رگ‌های پا فشار می‌آورند، مراقب وزن خود باشید، به‌طور مرتب فعالیت ورزشی مانند پیاده‌روی، شنا و ژیمناستیک انجام دهید.

 

  •  وقتی می‌خوابید، پاهایتان را ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر بالاتر ببرید تا جریان خون راحت‌تر شود، از گرما فاصله بگیرید، شوفاژهای زمینی، حما‌م‌های گرم، اپیلاسیون با موم گرم و سونا برای شما مناسب نیست، سیگار را کنار بگذارید. دخانیات دشمن جنین و رگ‌های خونی است.

 

كاهش واریس:

  • در هنگام نشستن پا ها را روی هم قرار ندهید و از یك چهار پایه كوچك برای زیر پا استفاده كنید
  • در هنگام ایستادن پاها را مرتب جابجا كنید
  • شنا كردن و قدم زدن بسیار موثر است
  • كفش پاشنه كوتاه بپوشید
  • روزی چند بار دراز كشیده پا ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید
  • از پوشیدن جورابهای سفت بعلت كاهش خونرسانی پرهیز كنید
  • اگر واریس در خانواده شما شایع است در بارداری از شورتهای حمایتی مخصوص و یا جوراب واریس استفاده كنید.
  • اگر در ناحیه واژن واریس داشتید بهتر است برای بهبود درد آن از پد های پهن و محكمی كه در لباس زیر قرار می گیرد استفاده كنید

 

 

 

 

ارسال شده در دوران بارداري, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags:

ارسال نظر

یازده − 8 =