مشکلات واژن پس از یائسگی

مشکلات واژن پس از یائسگی (آتروفی واژن): درمان، علائم و علت

دستگاه تناسلی زنانه نیز مانند دیگر اندام‌های بدن از گزند تغییرات ناشی از گذر زمان مصون نیست. تغییرات بافت واژن و فرج (پوست اطراف دهانه واژن) را که پس از توقف گردش استروژن رخ می‌دهد، آتروفی واژن – مهبل گویند.

علائم مشکلات واژن ممکن است به طور همزمان بروز بیابد یا نیابد و گاهی به صورت زیر تجربه می‌شود:

خشکی و خارش واژن

احساس سوزش و تحریک واژن

زخم دهانه واژن

علت‌ها و دلایل آتروفی واژن

آتروفی واژن غالباً پی‌آمد تغییرات هورمونی همراه با یائسگی است، البته گاهی کاهش تولید استروژن در اثر عواملی چون درمان‌های خاص سرطان، مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی، عمل جراحی برداشتن تخمدان، یائسگی اجباری یا شیردهی، نیز منجر به این ناراحتی می‌شود. کاهش شدید میزان هورمون‌ها باعث باریک شدن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست واژن می‌شود. لغزندگی واژن نیز در اثر کاهش خونرسانی بسیار کمتر می‌شود و تعادل طبیعی pH این ناحیه به هم می‌خورد.

درمان‌های موجود برای آتروفی واژن

دگرگون ساختن سبک زندگی به منظور مراقبت بیشتر از فرج و استفاده از پمادها و کرم‌های درمانی مانند کرم بدون بو حایل یا درمان جایگزینی هورمون موضعی (HRT ـ کرم استروژن واژن) در صورت عدم منع مصرف، برای رفع این عارضه مفید است.

درمان آتروفی واژن با لیزر مونالیزا تاچ

مونالیزا تاچ، پیشرفته‌ترین درمان غیرتهاجمی آتروفی واژن است و می‌توان آن را بهترین درمان این ناراحتی به شمار آورد. درمان با لیزر با هدف جوان سازی مجدد کامل واژن برای درمان خشکی واژن طراحی شده است.
لیزر مونالیزا یا لیزر واژن تاچ با فعالسازی فیبروبلاست‌های غشا مخاطی واژن، تولید کلاژن را تحریک می‌کند. تراوایی بافت‌ها و انتقال آب و مواد مغذی از مویرگ‌ها نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه میزان آب غشا مخاطی واژن بیشتر می‌شود. به علاوه این روش درمانی تولید ترشحات واژن را تحریک می‌کند و به رفع مشکل خشکی واژن کمک می‌کند.

نحوه تاثیرگذاری لیزر مونالیزا تاچ برای درمان آتروفی واژن

درمان با لیزر مونالیزا تاچ، درمانی سریع و مؤثر است که از صدها ستون بسیار کوچک انرژی لیزر برای تحریک بازسازی طبیعی بافت واژن بهره می‌گیرد. بازسازی بافت جدید دیواره‌های واژن پس از تنها ۳۰ روز از گذشت درمان، ساختار قوی‌تری را ایجاد می‌کند و غشاء مخاطی محافظ حجم، جذب آب و خاصیت ارتجاعی را بهبود می‌دهد، آن هم بدون این که بیمار با عوارض جانبی درمان‌های قدیمی روبرو شود.

مزایای لیزر مونالیزا تاچ در درمان آتروفی واژن

ترمیم و بازگرداندن عملکرد واژن به حالت طبیعی، از مزایای درمان با لیزر مونالیزا تاچ است که به مقابله و رفع علائم ناشی از آتروفی واژن کمک می‌کند. این درمان، درد، تحریک و خارش ناراحت کننده را از بین می‌برد و کلاژن موجود در دیواره‌های واژن را برای آبرسانی مجدد و بهبود عملکرد بافت تحریک می‌کند .

ارسال شده در ليزر واژینال, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags: