علت و درمان سرد مزاجی زنان

علت و درمان سرد مزاجی زنان قبل و بعد از یائسگی

سرد مزاجی، که با اسامی دیگر کمبود میل جنسی یا تمایل جنسی کم نیز شناخته‌شده، یک اختلال جنسی شایع در میان زنان است. در اغلب موارد، اختلال کم‌کاری میل جنسی یک عارضه موقتی است؛ اما تداوم وضعیت تمایل جنسی کم، می‌تواند زمینه را برای مشکلات متعددی در روابط همسران فراهم سازد. عوامل فیزیکی، پزشکی و عاطفی، نقش قابل‌توجهی در شکل‌گیری این اختلال ایفا می‌کنند.

یائسگی، یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن سرد مزاجی در زنان است. در زمان یائسگی، زنان با تغییرات متعددی در بدن خود مواجه می‌شوند. خشکی واژن به دلیل کاهش هورمون استروژن و مقاربت‌های دردناک ناشی از آن، ازجمله‌ی این تغییرات می‌باشند. تأثیرات منفی این تغییرات می‌تواند میل زنان را برای ایجاد رابطه‌ی جنسی کاهش دهد. اگر شما هم با این تأثیرات منفی مواجه شده‌اید، لیزر مونالیزا تاچ می‌تواند در کاهش آن به شما کمک کند. لیزر مونالیزا تاچ یک روش درمانی بدون درد، سریع و مؤثر برای جبران هورمون‌های ازدست‌رفته‌ی شما در زمان یائسگی می‌باشد.

علت‌ها و عوامل سرد مزاجی

تمایلات جنسی، مشتمل بر صدها رفتار و احساس اعم از عشق و احساسات نفسانی و عاشقانه، تمنا و تمایل، احساس امنیت و صمیمت می‌باشد؛ بنابراین، سرد مزاجی می‌تواند ناشی از عوامل عاطفی و شیوه زندگی، یا عوامل جسمی و پزشکی باشد.

علت‌های سرد مزاجی ازنظر پزشکی

یائسگی و روابط زناشویی: یائسگی یکی از دلایل اصلی میل جنسی کم یا سرد مزاجی در زنان است. اساساً ویژگی اصلی یائسگی، کاهش هورمون استروژن، تستوسترون و پروژسترون است که منجر به کاهش میل جنسی می‌گردد.

تأثیرات دارویی: تعدادی از داروهای تجویزی مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد فشارخون و قرص ضدبارداری به دلیل اثرات آن‌ها بر انتقال پیام‌رسان‌های شیمیایی و هورمون‌های جنسی، موجب اختلال در تحریک، میل جنسی و ارگاسم (اوج لذت جنسی) زنان می‌شوند.

علل عاطفی سرد مزاجی

علل عاطفی سردمزاجی شامل تجربه جنسی ناهنجار در گذشته مانند زنای با محارم، خشونت و یا تجاوز جنسی، فاصله احساسی از همسر، مشکلات ارتباطی، مسائل عاطفی حل‌نشده، مشاجرات، تابوهای شخصی و یا دفع احساسات جنسی می‌باشد. همچنین برخی از زنان هنگام معاشقه، احساس گناه، شرم، اضطراب، افسردگی و یا خستگی را تجربه می‌کنند. ترس از بیماری‌های مقاربتی یا ترس از بارداری نیز می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود. عدم اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین نیز منجر به سرد مزاجی زنان می‌گردد.

علل فیزیکی سرد مزاجی

عوامل فیزیکی متعددی می‌تواند موجب سردمزاجی در زنان گردد. عملکرد ضعیف جنسی مرد، خشکی واژن، احساس ناراحتی یا درد هنگام مقاربت، معاشقه کوتاه، بی‌خوابی، ضعف و یا خستگی، آسیب وارده به اعصاب به علت تروما یا جراحی، عدم تعادل هورمونی، سوءمصرف مواد مخدر و مشکلات مربوط به ناراحتی‌های زنانه، برخی از این عوامل هستند.

کسب آگاهی در مورد علل مختلف سرد مزاجی می‌تواند به زنان مبتلا کمک کند تا درمان سریع و مختص هر علت را دریافت کنند. به همین دلیل زنان مبتلا به تمایل جنسی کم، باید در تلاش برای یافتن دلیل اصلی سرد مزاجی خود باشند.

یائسگی و نقش آن در سرد مزاجی

در میان بسیاری از عوارض یائسگی در زنان، کاهش میل جنسی یکی از شایع‌ترین آن‌هاست. برای برخی از زنان، این مشکل آن‌قدر حاد است که به‌عنوان یک بیماری به نام اختلال کمبود میل جنسی (HSDD) تشخیص داده می‌شود.

با افزایش سن زنان و فرارسیدن دوران یائسگی، تخمدان توانایی خود را برای تولید انواع هورمون‌ها، ازجمله استروژن از دست می‌دهد. اثرات کاهش سطح استروژن این است که دیواره واژن، کلیتوریس و وولو، انعطاف و قابلیت ارتجاعی خود را ازدست‌داده و اغلب خشک و تحریک‌پذیر می‌گردند. کمبود استروژن معمولاً باعث خشکی واژن می‌شود. این مشکل ممکن است منجر به مقاربت دردناک گردد و نیز بر شدت ارگاسم تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که نقش مهمی در میل جنسی دارد، تستوسترون است که به علت یائسگی کاهش می‌یابد. یکی از تصورات غلط رایج این است که زنان، هورمون تستوسترون در بدن خود ندارند و این هورمون فقط در مردان یافت می‌شود. درواقع تستوسترون در مردان و زنان، یک هورمون ضروری است، اما سطح تولید آن در بدن مردان و زنان، متفاوت است. سطح کافی هورمون تستوسترون با میل جنسی سالم ارتباط دارد و تستوسترون پایین قطعاً یکی از علت‌های اختلال HSDD می‌باشد.

درمان کاهش میل جنسی (سرد مزاجی) در زمان یائسگی

راهکارهای بسیاری برای رفع مشکلات مربوط به عملکرد جنسی، میل جنسی و صمیمیت وجود دارد. در اینجا به برخی از اقداماتی که می‌تواند به شما کمک کند، اشاره می‌کنیم:

لیزر مونالیزا تاچ

می‌توانید خشکی، التهاب و نازک شدن آتروفی واژن را با یک روش درمانی مؤثر به نام لیزر مونالیزا تاچ، درمان کنید.

لیزر مونالیزا تاچ، یک روش درمانی مورد تأیید FDA برای درمان آتروفی تناسلی ناشی از یائسگی می‌باشد. این تکنیک، زنان واجد شرایطی که در اوایل دهه چهل و پنجاه‌سالگی خود، دوران دشوار یائسگی را می‌گذرانند، درمان می‌کند.

لیزر مونالیزا تاچ یک روش غیر جراحی، بدون درد و ساده است که نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش نقاط کوچک لیزر بر روی دیواره واژن ارسال می‌شود. با استفاده از لیزر، سوراخ‌های کوچکی در دیواره‌های واژن ایجاد می‌شود، تا بدن فرایند التیام خود را آغاز کند و سلول‌ها را برای تولید بافت جدید اطراف این منطقه، تحریک کند. این فرایند به بدن اجازه می‌دهد کلاژن جدید تولید کند، که این به معنی بازسازی یک بافت سالم خواهد بود. درمان اصلی با لیزر، کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، بااین‌حال، کل فرآیند حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد.