عفونت واژن پس از زایمان یا یائسگی

عفونت واژن پس از زایمان یا یائسگی (واژینیت آتروفیک)

واژینیت به معنای التهاب واژن است و می‌تواند موجب ترشحات غیرطبیعی از واژن، خارش و سوزش و درد شود. علت التهاب واژن معمولاً تغییراتی در تعادل باکتریایی واژن یا عفونت واژن است. واژنیت همچنین براثر کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین انواع واژینیت عبارت‌اند از:

عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال): این بیماری بر اثر رشد بیش‌ازحد باکتری‌های مضر در واژن ایجاد می‌شود.

عفونت قارچی واژن: این بیماری بر اثر رشد و تکثیر نوعی قارچ در واژن به نام قارچ کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شود.

تریکوموناس: این بیماری یکی از انواع عفونت‌های منتقل‌شده از راه جنسی است که توسط نوعی انگل ایجاد می‌شود.

علائم عفونت آتروفیک واژن

علائمی که بیمار بر اثر عفونت آتروفیک واژن احساس می‌کند شامل این موارد می‌شود: خشکی واژن، درد در هنگام نزدیکی، تغییرات ظاهری در واژن و لابیا (کمرنگ شدن و نازک شدن لابیا) و احساس خارش و حساسیت در واژن هنگام پوشیدن لباس تنگ یا انجام ورزش. همچنین علائم عفونت آتروفیک واژن که به مجاری ادرار مرتبط می‌باشد شامل سوزش ادرار، خون در ادرار، تکرر ادرار، بی‌اختیاری ادرار و ابتلای مکرر به عفونت ادراری می‌شود.

علت‌ها و دلایل عفونت آتروفیک واژن

شایع‌ترین علت این بیماری کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی است. البته در برخی موارد مسائل دیگری مانند مصرف داروهای آنتی استروژن می‌تواند باعث کاهش سطح استروژن شود.

عفونت آتروفیک واژن در خانم‌هایی که عمل جراحی برداشتن تخمدان‌ها را انجام داده‌اند نیز ایجاد می‌شود. برخی از زنان بلافاصله بعد از زایمان و در دوران شیردهی به این عارضه مبتلا می‌شوند، چراکه ترشح استروژن در این دوره‌ها کاهش می‌یابد.

گاهی اوقات برخی عوامل موجب تحریک بیشتر واژن و بدتر شدن عفونت می‌شوند ازجمله: حساسیت به برخی صابون‌ها، مواد شوینده لباس، کرم‌ها و ژل‌های بهداشتی، مصرف برخی داروهای خاص، کشیدن سیگار، استفاده از تامپون و استفاده از برخی کاندوم‌ها.

راه و روش‌های درمان عفونت آتروفیک واژن

درصورتی‌که علائم شما خفیف باشند، می‌توان با استفاده از ژل بهداشتی در حین مقاربت، این مشکل را حل کرد

روش هورمون‌درمانی می‌تواند به شیوه‌های مختلفی مانند مصرف قرص، ژل، برچسب یا ایمپلنت باشد که استروژن را به تمام بدن می‌رساند.

یک راه دیگر، هورمون‌درمانی موضعی با قرص، کرم، حلقه و پساری استروژن است که باعث رساندن استروژن تنها به داخل بافت واژن می‌شود.

انجام منظم ورزش نیز برای حفظ گردش خون و خون‌رسانی به اندام‌های تناسلی ضروری است. امتحان کردن برخی مواد غذایی مفید نیز می‌تواند مؤثر باشد. ایزوفلاون‌های سویا (استروژن گیاهی)، تخم کتان، روغن ماهی و گیاه کوهوش سیاه نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند.

فعال بودن در برقراری رابطه جنسی یک تجویز سالم برای زنان یائسه‌ای است که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بافت پوششی واژن آن‌ها استروژنی است. مقاربت جنسی موجب بهبود قابلیت ارتجاعی و نرمی بافت واژن می‌شود و درنتیجه‌ی تحریک جنسی، ماده مخاطی در واژن ترشح می‌شود.

لیزر مونالیزا تاچ روشی ایمن است که نتایج بلندمدت دارد و در مقایسه با روش‌های هورمون‌تراپی بسیار مؤثرتر عمل می‌کند. مونالیزا تاچ راه‌حل مناسبی برای بیمارانی است که به دلایلی نمی‌توانند از روش هورمون‌تراپی استفاده کنند و یا از این روش استفاده کرده‌اند اما به نتیجه نرسیده‌اند.

بلافاصله پس از جلسه‌ی درمان با لیزر مونالیزا تاچ، بیماران می‌توانند به انجام فعالیت‌های روزمره خود بازگردند و تنها دستور پزشک بعد از جلسه درمانی، نداشتن رابطه جنسی تا ۵ روز پس از درمان است.

درباره‌ی لیزر مونالیزا تاچ

لیزر مونالیزا موجب تحریک بافت‌های داخلی واژن می‌شود و بدین ترتیب روند طبیعی بازسازی سلولی در واژن آغاز می‌شود، سیستم عروقی در بافت واژن بهبود می‌یابد و محیط داخلی واژن هیدراته می‌شود. لیزر مونالیزا بر خاصیت ارتجاعی و تراکم بافت واژن تأثیر مستقیم دارد و همچنین میزان اسیدی بودن محیط داخلی واژن را افزایش می‌دهد. به‌طورکلی لیزر مونالیزا تاچ عملکرد و سلامت واژن را به‌طور چشمگیری بهبود می‌دهد.

درمان با لیزر مونالیزا موجب فعال شدن فیبروبلاست‌های لایه مخاطی واژن می‌شود. این روش موجب افزایش نفوذپذیری بافت داخلی واژن می‌شود و انتقال آب و مواد معدنی از مویرگ‌ها به داخل این بافت‌ها بهبود می‌یابد.

پس از جلسه‌ی درمانی روند بازسازی واژن آغاز می‌شود و تنها سی روز پس از درمان، بافت واژن کاملاً تجدید شده و لایه مخاطی داخلی واژن نیز بازسازی می‌شود و واژن عملکرد طبیعی خود را به‌طور کامل بازمی‌یابد.
لیزر مونالیزا تاچ موجب تحریک بافت داخلی و تجدید ترشحات داخل واژن می‌شود و بدین ترتیب موجب مرطوب شدن محیط واژن می‌شود و مشکلات مربوط به خشکی واژن را برطرف می‌کند.

1 × پنج =