عفونت ادراری در دوران حاملگی

دی ۲۲, ۱۳۹۵

عفونت ادراری در دوران حاملگی

خانم های باردار بهتر از هر کسی می دانند که با بزرگ شدن جنین احتمال بروز سوزش و تکرر ادرار و گاهی اوقات تب بالا زیاد می شود. این نشانه ها، علایم عفونت ادراری اند و بارداری یکی از عوامل موثر در بروز این عفونت است.

آيا بارداري احتمال ابتلا به عفونت ادراري را بالا مي برد؟

بارداري احتمال ابتلا به عفونت هر يك از بخش هاي دستگاه ادراري را بالا مي برد. مقادير زياد هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات حالب و در نتيجه گشادتر شدن حالب مي شود. رحم در حال رشد مي تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جريان ادرار را در داخل آنها با اختلال مواجه كرده سرعت آنرا كُند سازد. رشد جنين موجب فشار بر روي مثانه مي شود در نتيجه تخليه آن هنگام دفع كامل نخواهد بود. نتيجه نهايي اين اختلالات آن خواهد بود كه عبور ادرار در مسير دستگاه ادراري بيشتر طول مي كشد و باكتريها قبل از خروج از بدن زمان بيشتري براي تكثير در اختيار خواهند داشت. به همين دليل است كه پزشك در همان اولين نوبت معاينات دوران بارداري آزمايش ادرار درخواست مي كند، خواه شما علائم عفونت ادراري داشته باشيد يا خير.

عفونت ادراری چیست و چه علائمی دارد؟

عفونت ادراری توسط میکروبی که به ادرار وارد شده ایجاد میشود و میتواند باعث موارد زیر شود:

• عفونت باکتریایی بی علامت: در این حالت باکتریها در ادرار یافت میشود اما هیچ علامتی وجود ندارد.

• عفونت مثانه: این در زنان باردار و غیر باردار شایع است. علائم آن درد هنگام ادرار و تکرر ادرار است. علائم دیگری مانند درد زیر شکم، وجود خون در ادرار و تب نیز ممکن است وجود داشته باشد.

• عفونت کلیه: این عفونت غیرمعمول است اما ممکن است به عنوان یک عارضه التهاب مثانه و بدون علامت رخ دهد. علائم ممکن است شامل درد در کمر، تب، احساس تهوع و استفراغ و اسهال و وجود خون در ادرار باشد.

این علائم نشان می دهد که دستگاه ادراری تحتانی، یعنی مجرای ادرار و مثانه، گرفتار است؛ اما وقتی بیمار با نشانه هایی مانند تب و لرز، تعریق، تهوع و استفراغ، درد و حساسیت در پهلوها و حال عمومی خراب به پزشک مراجعه می کند، نشانه وخیم بودن اوضاع است؛ چون این علائم حکایت از این دارد که دستگاه ادراری فوقانی، یعنی کلیه ها و حالب ها، درگیر شده اند. در این موارد بیماران حتما باید در بیمارستان بستری شوند و آنتی بیوتیک وریدی دریافت کنند و کاملا تحت نظر باشند.

ارسال شده در دوران بارداري, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags: