سندرم روده تحریک پذیر

مهر ۱, ۱۳۹۶

سندرم روده تحریک پذیر :

نشانگان روده تحریک پذیر یا به اختصار IBS مشکلی است که عمدتاً روده بزرگ را تحت تأثیر قرارمی دهد.

روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش است که مدفوع را ساخته و ذخیره می نماید. کلمه نشانگان به معنای گروهی از نشانه هاست، سندرم روده تحریک پذیر از جمله نشانگان است چرا که گروهی از نشانه ها را تولید می کند.

مثلاً سندرم روده تحریک پذیر باعث گرفتگی، آروق زدن، دفع گاز، اسهال و یبوست می شود.

سندرم روده تحریک پذیر ، یک اختلال شایع گوارشی است که ویژگی اصلی آن تغییر در اجابت مزاج و درد شکمی است .

نکته مهم ، آن است که در سندرم روده تحریک پذیر هیچ اختلال عضو شناخته شده ای با معاینه بالینی و بررسی تشخیصی معمول یافت نمی شود و هیچ شاخص قطعی برای سندرم روده تحریک پذیر وجود ندارد.

بنابراین تعریف بیماری بر اساس معیارهای بالینی ، و به تشخیص پزشک خبره گذاشته می شود .

سندرم روده تحریک پذیر یک بیماری نیست:

یک مشکل عملکردی است که به این معناست که روده آنطور که باید کارنمی کند.
در سندرم روده تحریک پذیر اعصاب و عضلات روده بیش از حد حساس هستند.

مثلاً زمانی که غذا میخورید عضلات بیش از حد لازم منقبض می شوند. این انقباضات می توانند منجر به گرفتگی روده ها و اسهال حین غذا خوردن یا مدت کوتاهی پس از آن شوند.

اعصاب ممکن است بیش از اندازه به کشش روده مثلاً به دلیل گاز حساس باشند. در نتیجه گرفتگی و درد ایجاد می شود.

سندرم روده تحریک پذیر می تواند دردناک باشد اما به روده آسیب نمی رساند و باعث بیماری دیگری هم نمی شود.

بارداری شامل تغییراتی زیادی در بدن است که هر کدام با توجه به بخشی که در آن تاثیر می گذارند، علائم اختصاصی ایجاد می کنند.

اگر باردار هستید و اسهال و یبوست غیر قابل تحمل دارید، ممکن است به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا شده باشید.

علائم IBS :

علائم IBS یا همان سندرم روده تحریک پذیر در بارداری ممکن است به علت تغییرات هورمونی در بدن، بدتر شود.

با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بارداری پس از زایمان علائمشان بدتر می شود.

سندرم روده تحریک پذیر طیف گسترده ای از علائم را دارد و می توان آن را با حساسیت به مواد غذایی خاص مرتبط دانست.

این بیماری در افراد عادی به خوبی قابل درمان است. اما در کسانی که باردار هستند، به دلیل تاثیرات درمان این بیماری بر روی جنین، درمان باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

اگر به سندرم روده تحریک پذیر در بارداری مبتلا هستید، می توانید تا زمانی که حامله هستید بیماری خود را کنترل کرده و پس از زایمان در پی درمان کامل آن باشید.

آیا استرس باعث سندرم روده تحریک پذیرمی شود؟

استرسهای عاطفی باعث بروز سندرم روده تحریک پذیر نمی شود. اما در فردی که سندرم روده تحریک پذیر دارد استرس می تواند نشانه ها را آغاز کند.

در واقع روده می تواند به تمام چیزها مانند غذا، ورزش و هورمونها واکنش زیاده از حد نشان دهد.

غذاهایی که نشانه های سندرم روده تحریک پذیررا ایجاد میکنند شامل محصولات لبنی، شوکولات، الکل، کافئین، نوشابه های کربناتی و غذاهای چرب است.

زنانی که سندرم روده تحریک پذیر دارند علائمشان در طی دوره قاعدگی بیشتر می شود.

علائم رایج سندرم روده تحریک پذیر در بارداری :

علائم و نشانه های سندرم روده تحریک پذیر می تواند برای هر کسی متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است به فیبر حساس تر باشند. در حالی که دیگران ممکن است یک واکنش قوی تر به غذاهایی با چربی بالا از خود نشان دهند.

اما در کل علائم شایع IBS عبارتند از:

• درد شکم
  • دل درد
  • نفخ

شناسایی سندرم روده تحریک پذیر در دوران بارداری می تواند مشکل باشد:

دلیل این است که برخی از علائم این سندرم، ممکن است با علائم سایر مشکلات بارداری یکسان باشد.

برای مثال، یبوست در بارداری بسیار شایع است.

حدود یک سوم از زنان باردار، تجربه یبوست را در سه ماهه آخر بارداری دارند. به طور کلی بارداری شانس ابتلا به یبوست را افزایش می دهد.

زیرا در زمان بارداری وزن اضافه شما بر روی روده موجب می شود مواد غذایی نتوانند به درستی در روده حرکت کنند.

بنابراین پزشکان توصیه می کنند ضمن استفاده از ویتامین های ضروری دوران بارداری از فیبر بیشتری در رژیم غذایی استفاده شود.

نفخ یکی دیگر از علائم بارداری است که معمولا در زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نادیده گرفته می شود.

نفخ بیش از حد در ناحیه شکم ممکن است نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر باشد. ضمن این که هنگامی که شما حامله هستید، حفظ مایعات بدنتان برای کمک و حمایت از کودک در حال رشد شما ضروری است.

کنترل سندرم روده تحریک پذیر در بارداری :

سندرم روده تحریک پذیر در بارداری می تواند علائم شدیدتری از حالت عادی ایجاد کند. این تغییر در علائم، به دلایل مختلفی از جمله موارد زیر رخ می دهد:

• افزایش استرس
  • افزایش اضطراب
  • هورمون ها
  • فشار ایجاد شده توسط جنین بر روی روده

ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی بهترین راه برای درمان سندرم روده تحریک پذیر در بارداری است.

بخش زیادی از این تغییرات نیز باید بر روی مواد غذایی که می خورید متمرکز شود.  برای همین بهتر است برای کم شدن علائمی مانند یبوست فیبر بیشتری به غذاهای خود اضافه کنید.

ضمن این که باید غذاهای محرکی که موجب ایجاد اسهال یا یبوست می شوند را کنار بگذارید.

این محرک ها عبارتند از:

• لوبیا
  • کلم بروکلی
  • کلم
  • گل کلم

بسیاری از افراد مبتلا به IBS، به ویژه کسانی که باردار هستند، می توانند با اجتناب از مصرف موارد زیر از علائم این بیماری در امان باشند:

• الکل
  • کافئین، که در قهوه، نوشابه و چای یافت شود
  • غذاهای سرخ شده
  • محصولات لبنی با چربی بالا

برای آنکه بدانید کدام غذاها مشکل ساز هستند، این اطلاعات را یادداشت کنید:

• در طول روز چه می خورید
  • چه نشانه هایی دارید
  • چه وقت این نشانه ها اتفاق می افتند
  • چه غذاهایی همیشه باعث می شوند شما احساس بدی داشته باشید

یادداشتهای خود را نزد پزشک ببرید که ببینید آیا باید مصرف برخی غذاها را متوقف کنید یا خیر

برخی غذاهاIBS را بهتر می کنند:

الیاف علائم IBS را کمتر می کنند. بخصوص در مورد یبوست چرا که الیاف مدفوع را نرم، حجیم و سهل الدفع می کند. الیاف در سبوس، نان، غلات، لوبیا ، میوه ها و سبزیها یافت می شوند.

در اینجا مثالهایی از غذاهای الیاف دار آورده می شود:

• میوه ها
  • سبزیجات
  • نان غلات و حبوبات
  • سیب
  • هلو و شفتالو
  • بروکلی خام
  • کلم
  • هویج خام
  • نخود
  • لوبیا
  • نان کامل
  • غلات کامل

علاوه بر راهکار های ذکر شده انجام تغییرات زیر نیز می تواند حال شما را بهتر کند:

۱) تعداد زیادی از افرادی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا می شوند، با دارو قابل درمان هستند.

این داروها می توانند یبوست، اسهال، و مشکلات دیگر این افراد را درمان کنند. اما برخی از این داروها برای دوران بارداری مضر هستند.

اگر قبل از بارداری از این داروها استفاده می کردید، حتما با شروع بارداری با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک دستور دهد که مصرف این داروها را قطع کنید. به جای آن می توانید آب و مایعات بیشتری بنوشید.

افراد عادی بین ۶ تا ۸ لیوان آب در روز نیاز دارند. اما زنان باردار باید بین ۸ تا ۱۰ لیوان روزانه آب بخورند.

این میزان آب می تواند یبوست را برطرف کند. ضمن این که مصرف مایعات ولرم در صبح آن هم به صورت جرعه جرعه می تواند در تسکین علائم سندرم روده تحریک پذیر در بارداری مفید باشد.

۲) ورزش منظم در هضم غذا موثر است. ضمن این که می تواند احساس جسمی و روحی شما را نیز بهبود دهد. سعی کنید روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید. این کار موجب می شود قلب خون بیشتری پمپ کرده و جریان دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید

۳) میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید. مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار می توانند یبوست را کاهش دهند.

فیبر کمک می کند تا آب بیشتری به روده رسیده و مدفوع نرم تر شود.

مدفوع نرم نیز مشکلی به نام یبوست را حل می کند. اما غذاهای باددار مانند لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل موجب نفخ می شود و مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند.

سعی کنید میزان این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

۴) به مدت ۲ هفته غذاهایی که می خورید را تحت نظر بگیرید و در دفترچه ای یادداشت کنید.

۵) نرم کننده های مدفوع می توانند یبوست را کاهش دهند. مکمل های فیبری ملایم مانند پسیلیوم (Metamucil) یا دکسترین گندم (Benefiber) می تواند در بدن برخی از زنان تفاوت ایجاد کنند. اما دقت کنید که ملین های محرک ممکن است وضعیت شما را بدتر کنند. در مورد نوع ملین و میزان مصرف آن از پزشک داروخانه و یا پزشک متخصص خودتان سوال کنید.

۶) بیشتر استراحت کنید. از آنجا که استرس نقش موثری در سندرم روده تحریک پذیر در بارداری دارد، این مهم است که از احساسات خود مطلع بوده و آن ها را کنترل کنید.

در این راستا سعی کنید الگو های فکری منفی را از خود دور کنید. به جای آن افکار مثبت را در ذهن پرورش دهید. روش های بیوفیدبک موجب کاهش ضربان قلب و کاهش تنش عضلانی می شوند.

برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر در بارداری می توانید مصرف کربوهیدارت هایی مانند قند در مواد لبنی، شیرین کننده مصنوعی سوربیتول، و غذاهایی که حاوی فروکتوز زیادی هستند مانند میوه، عسل و شیره ی ذرت با فروکتوز بالا را محدود کنید.

۷) یوگا و مدیتیشن در دوران بارداری می توانند ضمن ایجاد افکار مثبت و تمرکز ذهنی موجب کاهش علائم بیماری ها شوند. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بارداری گزارش داده اند که با افزایش آرامش روحی علائمی مانند دل درد و ضعف در کارکرد روده هایشان بهبود پیدا کرده است.

۸) خون در بدن بیشتر شود.

۹) میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید. مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار می توانند یبوست را کاهش دهند. فیبر کمک می کند تا آب بیشتری به روده رسیده و مدفوع نرم تر شود. مدفوع نرم نیز مشکلی به نام یبوست را حل می کند.

اما غذاهای باددار مانند لوبیا، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل موجب نفخ می شود و مشکلات بیشتری را ایجاد می کنند. سعی کنید میزان این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

۱۰) به مدت ۲ هفته غذاهایی که می خورید را تحت نظر بگیرید و در دفترچه ای یادداشت کنید. این موضوع کمک می کند تا بفهمید که چه موادی می توانند باعث تحریک بیماری شما شوند. بعد از شناسایی این محرک ها آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

۱۱) نرم کننده های مدفوع می توانند یبوست را کاهش دهند. مکمل های فیبری ملایم مانند پسیلیوم (Metamucil) یا دکسترین گندم (Benefiber) می تواند در بدن برخی از زنان تفاوت ایجاد کنند.

۱۲) بیشتر استراحت کنید. از آنجا که استرس نقش موثری در سندرم روده تحریک پذیر در بارداری دارد، این مهم است که از احساسات خود مطلع بوده و آن ها را کنترل کنید.

روش های بیوفیدبک موجب کاهش ضربان قلب و کاهش تنش عضلانی می شوند.

۱۳) یوگا و مدیتیشن در دوران بارداری می توانند ضمن ایجاد افکار مثبت و تمرکز ذهنی موجب کاهش علائم بیماری ها شوند. بسیاری از زنان مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بارداری گزارش داده اند که با افزایش آرامش روحی علائمی مانند دل درد و ضعف در کارکرد روده هایشان بهبود پیدا کرده است.

ارسال شده در بيماريهاي زنان, مقالات توسط دکتر الهه امیری | Tags: ,

9 − یک =