تأثیر یائسگی بر روابط جنسی و زناشویی

تأثیر یائسگی بر روابط جنسی و زناشویی (مشکلات جنسی در یائسگی)

یائسگی چه تأثیری بر عملکرد جنسی شما می‌گذارد؟

کاهش میل جنسی

یکی از نگرانی‌های بزرگی که بسیاری از زنان یائسه دارند، ترس از دست دادن میل جنسی است. سرد مزاجی زنان در یائسگی از کمبود استروژن می باشد که می‌تواند منجر به تغییراتی در عملکرد جنسی یک زن یائسه شود. زنان یائسه ممکن است متوجه شوند که به راحتی گذشته تحریک نمی‌شوند، و به لمس و نوازش کمتر حساس می‌باشند که می‌تواند منجر به کاهش علاقه به رابطه جنسی شود. به علاوه، تغییرات احساسی‌ای که اغلب به همراه یائسگی ایجاد می‌شود مثل گشادی واژن می‌تواند به کم شدن علاقه یک زن به رابطه جنسی و یا ناتوانی‌اش در تحریک شدن بیافزاید.

افزایش خشکی

یائسگی منجر به تغییر در سطوح استروژن می‌شود. استرادیول، شکل فعال استروژن در دوران نزدیک به پیش‌یائسگی، افت کرده و استرون تبدیل به منبع اصلی استروژن می‌شود. استرون شکل ضعیف‌تر استروژن است، که منجر به علائم و نشانه‌های مربوط به یائسگی می‌شود. این امر می‌تواند خشکی واژن را افزایش داده و رابطه جنسی را برای زنان کمتر لذت‌بخش سازد.

درد در هنگام ارتباط جنسی

۱۷ تا ۴۵ درصد از زنان یائسه داشتن درد در هنگام نزدیکی را گزارش داده‌اند. این مسئله می‌تواند در اثر افزایش خشکی یا نازک‌ شدن بافت واژن اتفاق افتد. همچنین می‌تواند از ناراحتی جزئی تا درد شدید متغیر باشد.

تعریق شبانه و گرگرفتی

این دو می‌تواند معکوس آرامش و رابطه عاشقانه باشند. در شب، علائمی مانند احساس غیرقابل‌تحمل گرما، اغلب همراه با تعریق، و حتی ترس از قرار گرفتن در مکان‌های بسته، بروز می‌کند.

پریودهای نامنظم

این امر می‌تواند زمان‌سنجی برای روابط ناگهانی جنسی را سخت نماید.

بی‌اختیاری ادراری استرسی

این مسئله می‌تواند گاهاً در هنگام رابطه جنسی – یا در هنگام رسیدن به اوج جنسی – به وجود آید.

راه‌های درمان علائم آزاردهنده یائسگی چیست؟

تغییر در سبک زندگی

اساساً، تکنیک‌های کاهش استرس، مانند یوگا یا مدیتیشن، همراه با ورزش منظم و رژیم غذایی بهبود یافته، می‌توانند یک درمان طبیعی بسیار خوبی برای یائسگی باشند. به ویژه، رژیم غذایی کلید حل این بحران است. مطالعات نشان‌ داده‌اند که رژیم‌های غذایی غنی از مواد غذاهایی که سطح استروژن را افزایش می‌دهند (مانند سویا، سیب، یونجه، گیلاس، سیب زمینی، برنج، گندم و سیب زمینی شیرین) درمان‌های طبیعی بسیار خوبی برای یائسگی هستند.

داروها و جراحی

اقدام به انجام در مرحله سوم درمان یائسگی بالاترین خطر و اغلب بالاترین هزینه را دارد. رایج‌ترین درمان دارویی برای درمان علائم یائسگی، هورمون درمانی (HRT) است. ممکن است این روش یک درمان سریع و قوی برای مبارزه با عدم تعادل هورمونی باشد؛ اما، متاسفانه، عوارض جانبی جدی به همراه و خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را در میان زنان افزایش می‌دهد.

لیزر مونالیزا تاچ، راهی امن برای درمان تمامی علائم یائسگی

لیزر مونالیزا تاچ یا لیزر واژن باعث تولید کلاژن را در بافت مخاطی واژن تحریک می‌کند، که قابلیت ناحیه مورد درمان را بهبود بخشیده و جریان خون را به حالت مناسب باز می‌گرداند. به منظور سرعت بخشیدن به تجدید حیات مخاط واژن، لیزر درون کانال واژن قرار می‌گیرد و به سمت بافت سطحی و عمقی تنظیم می‌شود. پرتوهای مکسر نور به مناطق کوچکی از بافت نفوذ کرده و در لایه اپیتلیال مخاط واژن زخم‌های کوچک ایجاد کرده، و فعالیت‌های عروقی را تسریع می‌نمایند. دوره اولیه درمان شامل سه بار اعمال لیزر می‌شود که بین هر کدام ۶ هفته فاصله قرار دارد، پس از تکمیل، متعاقباً یک درمان سالانه برای حفظ سلامت بافت واژن توصیه می‌شود. بسیاری از زنان پس از دور درمانی اول و دوم بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند، با این حال، برای کسب نتایج مطلوب لازم است سه دوره درمان انجام شود.