آبله مرغان دربارداري

2 مهر ۲۵, ۱۳۹۶

آبله مرغان دربارداري :

آبله مرغان یک عفونت شدیدا مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی (بثورات وزیکولی varicella zouster) می‌باشد.

شرح بیماری :

آبله‌مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می‌شود.

این ویروس بعد از ایجاد آبله‌مرغان ، در همه افراد به صورت نهفته ، در مسیر رشته‌های عصبی که از نخاع خارج می‌شوند، جایگزین می‌شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر Herpes zoster می‌گردد.

این‌ ویروس‌ از راه‌ قطره‌های‌ ریز در هوا یا تماس‌ با ضایعات‌ پوستی ‌، از فرد بیمار انتقال‌ می‌یابد.انسان تنها مخزن ویروس آبله‌مرغان است. یک بیماری شدیدا مسری است بطوری که میزان ابتلای آن در افراد حساس حداقل ۹۰ درصد می‌باشد.

عمدتا در اواخر زمستان و اوایل بهار در نواحی معتدل بروز می‌کند. بیشترین گروه سنی مستعد ابتلا ۹-۵ ساله هستند بقیه موارد اغلب بچه های زیر ۱۵ سال است. در حدود ۱۰% بالای ۱۵ سال را درگیر می‌کند.

در نواحی معتدل معمولا ۹۵-۹۰% افراد ویروس واریسلا زوستر را در دوران کودکی کسب می‌کنند. استفاده‌ از داروهای‌ سرکوب کننده‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.

علایم آبله‌مرغان :

بیماری معمولا ۱۷-۱۴ روز بعد از تماس (دوره کمون یا نهفته) با فرد مبتلا به آبله‌مرغان یا زونا شروع می‌شود.

علایم عمومی :

این علایم که شبیه علائم آنفلوانزا هست، عبارتند از تب ، بیحالی ، بی‌اشتهایی ، سردرد و گاهی اوقات درد خفیف شکم که ۲-۱ روز قبل از بروز ضایعات پوستی رخ می‌دهد.

این علایم بیشتر در بچه‌های بزرگتر دیده می‌شوند و تا ۵-۴ روز باقی می‌مانند.

ضایعات پوستی :

ضایعات پوستی که علامت اصلی بیماری هستند، ابتدا روی پوست صورت و سینه ظاهر می‌شوند و بعد سایر قسمتهای بدن نیز مبتلا می‌شوند.

ضایعات اولیه شامل ماکولوپاپولهای قرمز (شبیه جوش) شدیدا خارش‌دار است که در نهایت به وزیکولهای حاوی مایع روشن تبدیل می‌شوند سپس این ضایعات دلمه بسته و بهبود می‌یابند.

و در یک زمان انواع مختلف این ضایعات روی پوست دیده می‌شوند.

ضایعات را می‌توان روی مخاط حلق یا دستگاه تناسلی نیز پیدا کرد.

انتقال یا سرایت بیماری :

محتمل‌ترین راه سرایت بیماری از طریق سیستم تنفسی و ترشحات تنفسی است.

راه دیگر انتقال تماس مستقیم با ضایعات پوستی بیمار مبتلا به آبله‌مرغان یا زونا است. میزان انتقال در تماس‌های خانوادگی ۹۰-۸۰% است.

( دوره سرایت آبله‌مرغان از ۴۸-۲۴ ساعت قبل از ظهور ضایعات پوستی شروع می‌شود و تا وقتی است که تمام وزیکولها ضایعات پوستی دلمه بسته و خشک شوند و ضایعات آبدار وجود نداشته باشد. )

(دوره نهفته (کمون) بیماری بین ۲۱-۱۰ روز است اما معمولا ۱۷-۱۴ روز طول می‌کشد.)

آیا آبله مرغان مسری است؟

آبله مرغان بسیار مسری است. اگر یک زن باردار مستعد در تماس با عضوی از خانواده که به این بیماری مبتلاست، قرار بگیرد، خطر ابتلا به آبله مرغان در حدود ۹۰% است.

(خطر ابتلا در صورتی که تماس با شخص مبتلا بیرون از خانه اتفاق بیفتد، کمتر است)

آبله مرغان می تواند یک تا دو روز قبل از پیدایش دانه های پوستی در فرد مبتلا منتقل شود و فرد مذکور تا زمانی که گسترش دانه های پوستی متوقف شود و روی آنها با دلمه های خشک بسته شود که این اتفاق معمولا ۵ روز بعد از  شروع آنها روی می دهد.

(اگر مادری قبلا به این بیماری مبتلا شده باشد برای بار دوم به این بیماری مبتلا نمی‌شود چه باردار باشد یا نباشد.)

اما آبله مرغانی که در بارداری ایجاد شده باشد، می‌تواند سبب افزایش خطر عوارض در مادر و جنین شود. البته این ‌که زمان عفونت کی باشد، یعنی در اوایل بارداری یا نزدیک زایمان، تعیین‌کننده خطر برای مادر و جنین است.

وضعیت مادر باردار در مواجهه با آبله‌مرغان چگونه است؟

در بدن زنان بارداری که تاریخچه آبله‌مرغان دارند آنتی‌بادی‌هایی علیه این بیماری وجود دارد.

این آنتی‌بادی‌ها از طریق جفت طی بارداری به جنین منتقل می‌شود. بنابراین زنان بارداری که این‌گونه ایمن شده‌اند و با فردی که مبتلا به آبله‌مرغان است مواجه می‌شوند، نباید نگران عوارض بیماری برای خود یا جنین‌شان باشند.

عوارض مادری آبله‌مرغان در بارداری چه می‌تواند باشد؟

عفونت آبله‌مرغان در تعداد اندکی از زنان باردار رخ می‌دهد. اما زنانی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند، مخصوصا اگر در ۳ ماهه سوم باشند در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به پنومونی واریسلا هستند که یک عفونت تهدیدکننده حیات است.

نوزادان زنانی که در نیمه اول بارداری به این بیماری مبتلا می شوند در معرض خطر کمتری هستند و در حدود ۲درصد و یا کمتر امکان دارد به سندرم آبله مرغان مادرزادی مبتلا شوند.

این سندرم گروهی از نقائص هنگام تولد است که می تواندشامل :

۱) زخم

۲) اختلالات استخوانی و عضلانی

۳) اندام فلج

۴) سر کوچک

۵) نابینایی

۶) تشنج و حتی عقب ماندگی ذهنی شود.

یکی دیگر از خطرات ابتلا به آبله مرغان در طول بارداری این است که امکان دارد کودک با آن متولد شود.

اگر مادر ۶ تا ۲۱ روز قبل از تاریخ زایمان دچار آبله مرغان شود، احتمالا بیماری نوزاد خفیف خواهد بود و به درمان نیازی نخواهد داشت اما اگر کمی دیرتر و بین ۵ روز قبل تا ۲ روز بعد از زایمان مبتلا شود و اقدام خاصی برای محافظت از جنین انجام نشود، ۲۵ تا ۵۰ درصد احتمال دارد که نوزاد بین روزهای ۵ تا ۱۰ بعد از تولد به این بیماری مبتلا شود.

در این صورت ممکن است وضعیت جدی باشد:

بیشتر از ۳۰% نوزادان مبتلا اگر درمان نشوند، جان خود را از دست خواهند داد.

خوشبختانه اگر بلافاصله بعد از تولد آنتی بادی VZIG  به نوزاد تزریق شود، احتمال خطر کاهش یافته و یا به طور کامل از بین می رود.

اگر به رغم درمان، علائم بیماری نوزاد گسترش پیدا کند، داروهای جدید ضد ویروسی می توانند به کاهش میزان عفونت کمک کنند.

اگر شما مبتلا به آبله‌مرغان شده‌اید بهتر هست که در هفته ۱۸ تا ۲۰ یک بار سونوگرافی کنید. برای اینکه مشخص شود آیا ناهنجاری به‌خصوصی وجود دارد یا نه؟

بهتر است چند هفته بعد هم سونوی مجددی انجام شود. در عین حال بهتر است با متخصص عفونی هم در این زمینه مشورت شود.

زنانی که در دوران بارداری به آبله‌مرغان آلوده می‌شوند باید با داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر که به نظر می‌رسد در بارداری ایمن باشد درمان شوند.

زنان باردار با پنومونی واریسلا باید با آسیکلوویر تزریقی درمان شوند و در بیمارستان بستری شوند. به علاوه زنانی که قبلا مبتلا نشده باشند باید ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر یعنی ماده‌ای که پاسخ ایمنی را علیه ویروس واریسلا تشدید می‌کند، دریافت کنند.

درمان نوزاد مبتلا به آبله‌مرغان چیست؟

نوزادی که مادرش ۵ روز قبل از زایمان یا ۲ روز بعد از زایمان به واریسلا مبتلا شده‌ باید واکسن را بعد از تولد دریافت کند. نوزادانی که در اولین ۲ هفته زندگی مبتلا شده‌اند باید با آسیکلوویر وریدی درمان شوند.

سخن آخر؟

اگر شما در بارداری با فردی مواجه شدید که مبتلا به آبله‌مرغان است حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا از نظر ایمنی بررسی ‌شوید. اگر واکسینه نشده‌اید و در ۴ روز آخر با این فرد مواجه شده‌اید حتما واجد شرایط دریافت تزریق ایمونوگلوبولین زوستر هستید.

دیدگاه ها2)
sayna2017 October 17پاسخ
سلام وقتتون بخیر دکتر جان خسته نباشید.من تو کانال تلگرامی شما هستم اما میخوام با خودتون مشاوره داشته باشم از طریق تلگرام اگ امکانش هست بمن ایدی تلگرامتون رو بدید
دکتر امیری2017 October 17پاسخ
باسلام وادب خدمت شمادوست عزیز به دایرکت اینستاگرام پیام دهید. شادوسلامت باشید.